Фахові секрети та поради колег
СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ МЕТОДИ ФОРМУВАННЯ ЗГУРТОВАНОСТІ ТА ПІДВИЩЕННЯ РІВНЯ КОМАНДНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ФУТБОЛЬНОЇ КОМАНДИ

Досвід роботи у фаховому спортивному коледжі на спортивному відділенні футболу свідчить, що технічна підготовка професійних спортсменів – це лише частина успіху. Дуже важливим є створення всередині колективу атмосферу довіри, взаємопідтримки та формування командного духу.
Практичними методами роботи, які допомагають згуртувати команду та зробити її роботу злагодженою, можуть ефективно використовуватися наступні:
1. Робота над формуванням спільних цінностей та командної ідентичності. Акцент робимо на тому, що команда – це не просто група гравців, а одна велика родина. Для цього ми: спільно формуємо місію та цінності команди. Кожен гравець висловлюється, що для нього означає команда, які принципи важливі. Це створює спільну мету.
Також впроваджуємо символіку команди: спільні ритуали перед грою, мотиваційний слоган, пісня, мотиваційне коло тощо).
2. Тімбілдінгові вправи та рольові ігри.
Детальніше
ЯК КОРЕКТНО КОМУНІКУВАТИ З ЛЮДЬМИ, ЯКІ МАЮТЬ ІНВАЛІДНІСТЬ

У першу чергу, необхідно чітко розуміти і усвідомлювати, що люди, які мають інвалідність, є абсолютно такими ж самими людьми, як і всі інші, тільки мають певні особливості через причини, які можуть від них не залежати. Універсальною є порада: якщо не знаєте як спілкуватися з людиною, яка має інвалідність, запитайте у неї, як їй буде комфортніше.
Пам’ятайте, що незалежно від того, має людина інвалідність чи ні, усі люди різні, тому загальні правила не є однозначними, потрібно шукати окремий підхід до кожної особи. У спілкуванні з людиною з інвалідністю необхідно враховувати не лише її індивідуальні особливості, стан здоров’я, але також умови зовнішнього середовища. Намагайтеся розмовляти з такою людиною зрозумілою їй мовою. Зважаючи на індивідуальні особливості людини та умови, у яких вона перебуває під час розмови, використовуйте різні форми спілкування з нею: усне та письмове. Таким чином, обидві сторони зможуть висловити свою думку та зрозуміти один одного.
Детальніше
ЯК БОРОТИСЯ З ПРОКРАСТИНАЦІЄЮ У ПІДЛІТКІВ

Прокрастинація – це модель поведінки, за якої відбувається добровільне відкладання запланованих дій, тобто відкладання справ на потім (з лат. «перенесення на наступний день»). Основна відмінність прокрастинації від ліні полягає у тому, що в прокрастинаторів присутні негативні емоційні переживання, які виникають через невиконання запланованих або необхідних справ. Для ліні ж характерна байдужість щодо наслідків бездіяльності чи затримки виконання запланованих завдань.
Причинами прокрастинації можуть бути:
-
відсутність самоконтролю та не сформованість навичок тайм-менеджменту;
-
наявність відволікаючих чинників;
-
недооцінювання кількості часу, який знадобиться для виконання певного завдання;
-
брак мотивації;
-
страх невдачі;
-
втома, депресія, стрес;
-
зловживання психоактивними речовинами та різні види залежностей.
Детальніше
ТАЙМ-МЕНЕДЖМЕНТ ДЛЯ ПЕДАГОГІВ, АБО ЯК НАВЧИТИСЯ ПЛАНУВАТИ СВІЙ ЧАС ЕФЕКТИВНО

Тайм-менеджмент, або керування часом (від англ. time management) – сукупність методик оптимальної організації часу для виконання поточних задач, проєктів та календарних подій.
Вміння грамотно керувати своїм часом – важлива навичка, що сприяє продуктивній роботі та дисциплінує. Якщо правильно організувати день, тиждень, місяць і рік, можна досягти досить ефективних результатів. Графік людей залежить від сфери, в якій вони працюють, тож і вибудовувати його слід відповідно до різних аспектів.
Освітянам, окрім проведення навчальних занять, перевірки домашніх завдань, підготовки та написання наукових публікацій, керування проєктною роботою здобувачів освіти та ще багатьох обовʼязків, край важливо знаходити і реалізовувати час і для самоосвіти, і для хобі та відпочинку.
Як упорядковувати власні активності: роботу та саморозвиток, де шукати вільний час на себе та відпочинок з близькими та багато інших лайфхаків та рекомендацій для освітян можна знайти на освітній онлайн-платформі EdEra.
Якщо ви щоразу тривожитеся, що не встигаєте вчасно перевірити домашні роботи учнів та учениць, підготуватися до занять наступного дня – визначте для себе: що важливіше і терміновіше, а що навпаки – може зачекати. Щоб бути у тонусі і не стресувати зайвий раз через купу справ:
- користуймося інструментами для планування;
- оптимізуймо підготовку до уроків, визначаючи пріоритетні завдання;
- використовуємо готові шаблони для планування уроків, щоб заощадити час.
Детальніше
ПІДГОТОВКА ДО АТЕСТАЦІЇ: ЯК ОФОРМИТИ ВЛАСНЕ ПОРТФОЛІО

Проведення комплексного оцінювання професійної діяльності педагогів, підготовка до атестації – масштабна та відповідальна робота. Вигідно представити свій педагогічний досвід, неординарно розповісти про нього, налаштуватися на професійне зростання можна шляхом самопрезентації, а саме: правильно сформованого портфоліо – добірки методичних матеріалів, документів та інших свідчень досягнень і прогресу у професійній діяльності педагогічного працівника.
Головне призначення портфоліо – продемонструвати найбільш значимі результати практичної діяльності для оцінки своєї професійної компетентності. У ньому педагог зможе відобразити усі свої професійні досягнення, показати знання і навики, рівень володіння методиками, свою креативність тощо. Наявність власного портфоліо є свідченням професіоналізму й результатів педагогічної діяльності.
Детальніше
ЯК ДІЯТИ, ЯКЩО ПОСТУПИЛА ІНФОРМАЦІЯ ПРО МІНУВАННЯ ЗАКЛАДУ ОСВІТИ. ІНСТРУКЦІЇ ТА ПРАВИЛА ЕВАКУАЦІЇ

У разі виникнення будь-якої надзвичайної ситуації дії працівників закладу освіти мають бути спрямовані на створення безпеки людей, в першу чергу дітей, їх евакуацію та рятування.
У випадку настання надзвичайної ситуації у закладах та установах з цілодобовим перебуванням дітей необхідно керуватися Порядком спільних дій на випадок виникнення надзвичайних ситуацій та пожеж в організаціях, установах і закладах з цілодобовим перебуванням людей, затвердженим наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України, Міністерства соціальної політики України, Міністерства охорони здоров’я України, Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 31.07.2012 №1061/468/587/865, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 20.08.2012 №1396/21708.
«Нова українська школа» наголошує: не варто до повідомлень про мінування закладу освіти ставитися легковажно! Навіть найменша ймовірність того, що на території освітнього закладу може бути вибухонебезпечний предмет, несе велику загрозу життю на здоров’ю учнів.
Детальніше
АТЕСТАЦІЯ БЕЗ ФРУСТРАЦІЇ: ГОТУЄМОСЯ ДО ВИСТУПУ

Успішно пройти атестацію і зберегти психологічний комфорт і здоров’я – це можливо. Ситуація атестації стресогенна для більшості педагогів, навіть коли атестуються досвідчені вчителі з великим педагогічним стажем, робота яких була неодноразово відзначена позитивними відгуками. Часто підготовка до атестації та власне атестація негативно впливає на їх здоров’я. Вони хвилюються виступати перед атестаційною комісією.
Детальніше
ЯК СПІВПРАЦЮВАТИ З БАТЬКАМИ, ЩОБ ПОЛІПШИТИ ПОВЕДІНКУ «СКЛАДНОЇ» ДИТИНИ

Як провести бесіду з батьками й дитиною, щоб розв’язати проблемну ситуацію?
Як налагодити контакт із батьками, навчити їх конструктивних методів взаємодії та актуалізувати сильні сторони родини?
Детальніше
ЗНАЧЕННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ У ВИХОВАННІ ДІТЕЙ

Важко переоцінити значення рідної мови у вихованні дітей. Адже мова є не тільки засобом спілкування, а й носієм інформації, засобом набуття знань, є скарбницею знань про свій народ, свою історію, свою Батьківщину. Чим освіченіша людина, писав К.Д.Ушинський, тим більше вона повинна цінувати перлини народної мови, оскільки у мові одухотворяється весь народ і вся його батьківщина, вся історія духовного життя народу. У мові передається найтісніший живий звʼязок між минулим, сучасним і майбутнім поколінням.
Детальніше
УСПІШНА РОБОТА З ОБДАРОВАНИМИ ДІТЬМИ

Удосконалити освітній процес з обдарованими дітьми, дати їм ґрунтовні знання, озброїти їх практичним розумінням основ наук допомагає насамперед періодичність проведення олімпіад з основ наук, конкурсів-захистів науково-дослідницьких робіт, конкурсів-знавців, інтелектуальних аукціонів, змагань, ігрових тренінгів, семінарів, інтелектуальних марафонів тощо. Кожному окремому закладу освіти є доцільним розробити власну концепцію розвитку творчої особистості, враховуючи специфіку установи та контингент здобувачів освіти. Корисною також буде попередня діагностика учнів за параметрами моделі творчої обдарованості спільно з психологом.
Детальніше
ЯК ОЦІНЮВАТИ ШКІЛЬНІ УСПІХИ СВОЇХ ДІТЕЙ

Батьки у взаєминах зі своїми дітьми мають зменшувати хворобливість їхніх переживань з приводу невдач, допомагати їм емоційно долати ситуації, пов’язані зі шкільними оцінками. Похвала їм необхідна, але й необхідно також вказувати і на помилки, неточності.
Детальніше
БАТЬКАМ ДО УВАГИ: ЯК ПРАВИЛЬНО КРИТИКУВАТИ ДІТЕЙ

Діти неминуче роблять помилки. І часто першою реакцією дорослих є незадоволення або обурення з приводу їхньої поведінки. Але якщо батьки навчаться тримати себе в руках і проявляти конструктивність у підході до проблеми та її вирішення, вони зможуть не тільки ефективно працювати з помилками й невдачами дітей, а й зберегти сприятливу емоційну атмосферу у стосунках з ними. Щоб домогтися цього, пропонуємо скористатися наступними порадами.
Детальніше
«ВЕЛИКІ ПРАВА МАЛЕНЬКОЇ ДИТИНИ: ПРАВОВА КУЛЬТУРА ДЛЯ КОЖНОГО»

Дитинство – найважливіший період у житті дитини. І саме в цей період вона потребує найбільшої уваги і захисту. Формування ціннісної моральної та правової практики для найкращого забезпечення інтересів дітей – одне з найважливіших завдань, що стоїть перед усіма учасниками освітнього процесу. Захист прав дитини, забезпечення нормативів законодавчої бази потребує участі кожного педагога, батьків, оточуючих дитину дорослих. Навчання правам людини – це довготривалий процес і здійснюється він на всіх етапах навчання і виховання дитини.
Детальніше
ОБЕРЕЖНО – КІБЕРБУЛІНГ: ЩО ВАЖЛИВО ЗНАТИ ТА РОЗУМІТИ БАТЬКАМ ПІДЛІТКІВ

Детальніше
КОМУНІКАЦІЯ НА РОБОЧОМУ МІСЦІ: ЯК ПОТРІБНО СЕБЕ ВЕСТИ З «ПРОБЛЕМНИМИ» КОЛЕГАМИ

Детальніше
ДИТЯЧИЙ ТА ПІДЛІТКОВИЙ СУЇЦИД: ЯК ЗАПОБІГТИ ТА ДОПОМОГТИ

Особливістю дитячого та підліткового віку є те, що будь-яка суттєва проблема, що має важкий, гострий чи тривалий характер, здатна порушити процес формування й розвитку організму, психічних особливостей і функцій особистості. Найжахливіше, що в результаті цього дитина може скоїти непоправне – суїцид.
Треба констатувати, що в Україні на загальнонаціональному рівні немає правдивої статистики з проблеми суїцидів. І єдине, чим ми можемо користуватися – це статистичні дані, які у відкритому доступі на джерелах Державної служби статистики України. Але з багатьох позицій ті дані не можуть вважатися вичерпними й задовільними.
Детальніше
ФОРМУВАННЯ ВИХОВНОГО СЕРЕДОВИЩА В СІМʼЇ ЯК УМОВА РОЗВИТКУ ДИТИНИ

Детальніше
РЕКОМЕНДАЦІЇ БАТЬКАМ ЩОДО ПРОФІЛАКТИКИ АГРЕСИВНОЇ ПОВЕДІНКИ ПІДЛІТКІВ

Агресія – індивідуальна або колективна поведінка чи дія, спрямована на спричинення фізичної чи психічної шкоди, або навіть на знищення іншої людини чи групи.
Агресивність супроводжують:
✔ неадекватне самооцінювання (занижене або завищене),
✔ неадекватний рівень домагань, що не відповідає можливостям підлітка;
✔ підвищена емоційна напруженість і тривожність;
✔ різний ступінь неадекватності уявлень підлітків про своє місце в сімʼї, про ставлення до них однолітків,
✔ низький рівень сформованості комунікативних навичок тощо.
Агресивна поведінка підлітків постає як спосіб: задоволення потреб у спілкуванні; самовираження та самоствердження; реагування на неблагополучну обстановку в сімʼї та на жорстоке ставлення з боку батьків; досягнення значущої мети. Таким чином, у підлітковому віці агресивна поведінка є своєрідним захисним механізмом. Враховуючи всі чинники, що беруть участь у становленні агресивної поведінки підлітків, можна попередити чи обмежити вияв форм агресії.
Детальніше
СТВОРЕННЯ ЛЕПБУКУ ЯК ФОРМА ЗМІСТОВНОГО ДОЗВІЛЛЯ ТА ПРОЦЕС І РЕЗУЛЬТАТ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ДІТЕЙ ПІД ЧАС КАРАНТИНУ

Карантин в Україні – соціальний обмежувальний захід у зв’язку із поширенням у світі коронавірусу – це і виклик, і випробування для всієї соціальної сфери нашої держави. Проте, педагоги мають своє бачення адаптаційних процесів в освіті під час нього, свої поради, фахові секрети та «рецепти» карантинної змістовної діяльності. Співробітники виховної частини ХДВУФК №1 залюбки поділяться ними!
Чи памʼятаєте ви, як у дитинстві вели щоденник для друзів? Мабуть, такий зошит був у кожного – яскравий, з безліччю різнокольорових наліпок, написи різнобарвними шрифтами … За його оформленням можна було проводити години, і заповнювався він з особливою старанністю. У цьому різнобарвному зошиті були питання та завдання для друзів, які треба було виконати, серед них залишити подарунок та зробити сюрприз. Для цього формувалися спеціальні паперові конвертики з відповідними підписами. В них могли бути наліпки, іграшки, загини з написами – усілякі різноманітні забавки. Погодьтеся, це було надзвичайно захопливо!
Детальніше
ЯКІСНЕ МУЗИЧНЕ ОФОРМЛЕННЯ ЯК УМОВА УСПІШНОГО ПРОВЕДЕННЯ НАВЧАЛЬНИХ І ВИХОВНИХ ЗАХОДІВ У ЗАКЛАДІ ОСВІТИ

Сьогоднішній вектор шкільної освіти спрямований у площину Нової української школи. Адже сучасна українська школа – це результат величезних змін, які сталися в системі вітчизняної освіти за останні роки. З реалізації Концепції «Нова українська школа» освітянська спільнота отримала творчі модернізаційні виклики, за яких змінюється як професійна місія педагога, так і середовище та умови її реалізації.
Законодавство України визначає освіту як цілісний процес, спрямований на забезпечення гармонійного розвитку дитини з урахуванням її індивідуальних задатків, нахилів, здібностей, культурних потреб. Відповідно, актуальним завданням освіти серед інших, є виховання також художньо-естетичних засад особистості дитини через відкриття їй світу мистецтва, зокрема музичного, залучення до нього і творчого освоєння. У сучасній практиці музика стає дієвим засобом розвитку особистості дитини, якщо в закладі освіти створюється сприятливе освітнє середовище, пропонуються якісний зміст освіти й педагогічні технології, забезпечується ефективна організація естетичного виховання.
Детальніше
СТОП БУЛІНГ: ЯК ЗРОЗУМІТИ, ЩО ДИТИНУ ОБРАЖАЮТЬ У ШКОЛІ

Детальніше
ПАМʼЯТКА ДЛЯ БАТЬКІВ: ЯК ВЧИТИ НАШИХ ДІТЕЙ НЕ ОБМАНЮВАТИ

Діти можуть обманювати за багатьма причинами. Брехня підлітків часто повʼязана з їхнім соціальним життям – з ким вони були і чим займались. Малеча може обманювати, щоб отримати перевагу або щоб захиститись проти небажаних наслідків. Діти можуть передбачати причину і наслідок, а також можливі проблеми. На певних етапах свого розвитку діти все більше хочуть приймати самостійні рішення, а батьки з найкращими намірами хочуть підтримувати контроль над сином чи донькою, що також може призводити до недомовок або брехні.
Детальніше
СІМ ПРИНЦИПІВ ВИХОВАННЯ ДИСЦИПЛІНИ В ДИТИНИ

-
Відокремлюйте свої почуття від дій. Не осуджуйте дитину. Вона повинна відчувати, що її люблять. Пам’ятайте, щоб змінити вчинки дитини, треба розуміти її почуття і навчитися з ними поводитися.
-
Уважно вивчайте дитину – ви повинні знати стан здоров’я її нервової системи. Дії дитини в стані нервового розладу повинні сприйматися батьками як симптом більш глибоких емоційних ускладнень, викликаних критикою, звинуваченням або покаранням.
-
Відповідайте на почуття дитини. Створіть такі умови, щоб дитина почувалася емоційно захищеною, могла виговоритися, а її негативні емоції знайшли вихід у словах, а не в діях.
-
Якщо без покарання обійтися не можна, то нехай дитина обере його сама. Практика свідчить, що діти, як правило, вибирають більш суворе покарання, ніж хотіли батьки. Але в таких випадках вони вже не вважають його жорстоким, несправедливим і не ображаються на батьків.
-
Караючи дитину, переконайтеся в тому, що вона розуміє, за що. Що звинувачує в цьому себе, а не того, хто карає. Допоможіть їй зрозуміти правила поведінки і засвоїти їх.
-
Дайте зрозуміти своїй дитині, що дисциплінарні проблеми дітей стосуються не тільки дорослих, а є їх спільними.
-
Накладіть обмеження на небезпечні та руйнівні дії. Допоможіть дитині направити її дії в інше, дозволене русло. У цьому полягає основна формула динамічного підходу до проблеми дисципліни дитини.
ПОРАДИ СПОРТСМЕНАМ ЩОДО ПРАВИЛЬНОГО ХАРЧУВАННЯ

При занятті спортом затрати енергії суттєво зростають за рахунок фізичних навантажень, крім того, збільшується робота внутрішніх органів, таких як: серце, легені та органів травлення.
Детальніше
СЮЖЕТНО-РОЛЬОВА ГРА ЯК МЕТОД ПІДВИЩЕННЯ АКТИВНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ ПІД ЧАС САМОПІДГОТОВКИ В УМОВАХ ІНТЕРНАТНОГО ЗАКЛАДУ ОСВІТИ СПОРТИВНОГО ПРОФІЛЮ

Детальніше
ЩОБ ВИХОВАТИ ЩАСЛИВИХ ДІТЕЙ, ТРЕБА САМОМУ БУТИ ЩАСЛИВИМ: ПОМИЛКИ БАТЬКІВ, ЩО ЧИНЯТЬСЯ З ЛЮБОВІ ДО ДІТЕЙ

Питання «чи я добра мама (батько)?» так чи інакше виникає у всіх батьків. У певний час чи за певних обставин. Однак, часом варто стати збоку і запитати себе чи когось, кому довіряємо, чи не хочемо ми раптом «занадто доброго»? І чи те, що ми робимо, насправді принесе в майбутньому добрий плід для нащадків? Бо у батьківській любові також можна допускатися помилок.
Детальніше
КОНФЛІКТИ: ПРОФІЛАКТИКА, УРЕГУЛЮВАННЯ І РОЗВʼЯЗУВАННЯ

Детальніше
МЕДІАГРАМОТНІСТЬ – ВАЖЛИВА КОМПЕТЕНЦІЯ СУЧАСНОЇ ОСВІЧЕНОЇ ОСОБИСТОСТІ

Сучасний етап розвитку суспільства характеризується різким посиленням інформаційної насиченості та інформаційної взаємодії, що є результатом процесів глобалізації і розвитку інформаційних і комунікаційних технологій. Дослідження змін, що відбуваються в інформаційних процесах показують, що інформаційна революція залишилася в минулому, і суспільство вступило в нову інформаційну еру. У новому глобальному інформаційному суспільстві реалізація життєвих цілей і проектів залежить від ступеня включеності людини в інформаційний простір. У цих умовах перед системою освіти виникають нові проблеми, пов’язані з формуванням компетенцій, що забезпечуватимуть адаптацію людей до нових умов життєдіяльності. Однією з таких компетенцій є медіаграмотність, яку можна визначити як здатність адекватно взаємодіяти з потоками медіаінформації: здійснювати пошук, аналізувати, критично оцінювати і створювати медіатексти за допомогою різних засобів масової інформації та комунікації, у всіх різноманітних їх формах. Наразі медіаграмотність визначають як ключову компетенцію в структурі професійної компетентності сучасного фахівця.
Детальніше