Методична робота
ІНФОРМАЦІЯ ДЛЯ БАТЬКІВ: КОМПЛЕКСНА ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНА ОЦІНКА РОЗВИТКУ ДИТИНИ

-
дитина почала пізніше гуліти, тримати голівку, тягнутися до іграшок, хапати їх, захлинається при смоктанні, із запізненням навчилася сидіти, повзати і ходити;
-
до трьох років у дитини не з՚явилося мовлення, вона спілкується за допомогою жестів та окремих складів;
-
з іграшками і до цього часу гратися не може, лише на короткий термін дитину може привабити чужа або нова іграшка;
-
дитина неуважна, казки не слухає, не розуміє їх змісту, погано запам՚ятовує вірші;
-
у поведінці дитини є моменти, які Вас хвилюють: малюк дуже рухливий, неслухняний або, навпаки, млявий, повільний, у нього повсякчас змінюється настрій;
-
Ви бачите ці особливості, але у Вас десь жевріє надія, що дитина переросте і буде такою, як і всі;
-
у дитини є труднощі в засвоєнні освітньої програми чи навчальних предметів;
-
педагоги скаржаться, що у дитини с труднощі в навчанні, конфлікти в класі, агресивність;
-
дитина часто відчуває себе втомленою, не бажає вчитись, виконувати домашні завдання, відвідувати школу;
-
дитина, на Ваш погляд, надто рухлива, або, навпаки, довго думає, гірше інших навчається, погано говорить.
КОМПЛЕКСНА ОЦІНКА ПРОВОДИТЬСЯ ФАХІВЦЯМИ ІНКЛЮЗИВНО-РЕСУРСНОГО ЦЕНТРУ ІНДИВІДУАЛЬНО ЗА ТАКИМИ НАПРЯМАМИ:
-
оцінка фізичного розвитку дитини / визначення рівня її загального розвитку, відповідності віковим нормам, розвитку дрібної моторики, способу пересування тощо. Таку оцінку проводить вчитель-реабілітолог;
-
оцінка мовленнєвого розвитку дитини / визначення рівня розвитку та використання вербальної/невербальної мови, наявності мовленнєвого порушення та його структури. Таку оцінку проводить вчитель-логопед;
-
оцінка когнітивної сфери дитини / визначення рівня сформованості таких пізнавальних процесів, як сприйняття, пам’ять, мислення, уява, увага. Таку оцінку проводить практичний психолог;
-
оцінка емоційно-вольової сфери дитини / виявлення її здатності до вольового зусилля, схильностей до проявів девіантної поведінки та її причин. Таку оцінку проводить практичний психолог;
-
оцінка освітньої діяльності дитини / визначення рівня сформованості знань, вмінь, навичок відповідно до освітньої програми або основних критеріїв формування вмінь та навичок дітей дошкільного віку. Таку оцінку проводить вчитель-дефектолог.
ЯКА Ж ОСНОВНА УМОВА УСПІШНОГО ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ В СІМ՚Ї:
-
поважати свою дитину;
-
сприймати її такою, як вона є;
-
дозволяти їй бути собою;
-
хвалити і заохочувати до пізнання нового;
-
стимулювати до дії через гру;
-
розмовляти з дитиною, слухати її, спостерігати за нею;
-
підкреслювати її сильні сторони;
-
впливати на дитину проханням – це найефективніший спосіб давати їй інструкції.
КОМПЛЕКСНА ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНА ОЦІНКА РОЗВИТКУ ДИТИНИ

Інклюзивно-ресурсний центр (ІРЦ) – це установа, яка створена з метою реалізації права дітей з особливими освітніми потребами віком від 2 до 18 років на здобуття дошкільної та загальної середньої освіти, в тому числі, у закладах професійної (професійно-технічної) освіти та інших навчальних закладах, які забезпечують здобуття загальної середньої освіти.
Інклюзивно-ресурсні центри:
-
проводять комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини;
-
надають психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги;
-
забезпечують системний та кваліфікований супровід дитини з особливими освітніми потребами.
Інклюзивно-ресурсні центри є у всіх областях України, тож діти з особливими освітніми потребами та їхні батьки можуть отримати відповідні послуги за місцем проживання.
До інклюзивно-ресурсних центрів можуть звернутись батьки, які відчувають занепокоєння щодо розвитку дитини віком від 2 до 18 років, незалежно від наявності в дитини інвалідності чи встановленого діагнозу.
Комплексна психолого-педагогічна оцінка та інші послуги ІРЦ можуть надаватись тільки на підставі заяви батьків. Жодна послуга інклюзивно-ресурсного центру не може бути надана у примусовому порядку чи за зверненням третіх осіб (учителів, вихователів тощо).
Що роблять інклюзивно-ресурсні центри:
-
Проводять комплексну оцінку з метою визначення особливих освітніх потреб дитини.
-
Розробляють рекомендації щодо освітньої програми для дитини з особливими освітніми потребами.
-
Надають психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги.
-
Педагогічні працівники інклюзивно-ресурсних центрів беруть участь у роботі команд психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами у школах і дитсадках.
-
Проводять моніторинг динаміки розвитку дитини не рідше, ніж двічі на рік.
-
Надають консультації та методичну допомогу вчителям і вихователям з питань організації інклюзивного навчання.
-
Консультують батьків або законних представників дітей з особливими освітніми потребами стосовно зарахування до закладів освіти.
-
Надають психологічну допомогу, проводять бесіди з батьками (законними представниками) дітей з особливими освітніми потребами.
Що входить у комплексну оцінку розвитку дитини в інклюзивно-ресурсному центрі (комплексна оцінка проводиться індивідуально за такими напрямами):
-
оцінка фізичного розвитку дитини – визначення рівня її загального розвитку, відповідності віковим нормам, розвитку дрібної моторики, способу пересування тощо;
-
оцінка мовленнєвого розвитку дитини – визначення рівня розвитку та використання вербальної/невербальної мови, наявності мовленнєвого порушення та його структури;
-
оцінка когнітивної сфери дитини – визначення рівня сформованості таких пізнавальних процесів: сприйняття, пам’ять, мислення, уява, увага;
-
оцінка емоційно-вольової сфери дитини – виявлення її здатності до вольового зусилля, схильностей до проявів девіантної поведінки та її причин;
-
оцінка освітньої діяльності дитини – визначення рівня сформованості знань, умінь, навичок відповідно до освітньої програми чи основних критеріїв формування вмінь і навичок дітей дошкільного віку.
У разі потреби фахівці інклюзивно-ресурсного центру можуть проводити комплексну оцінку за іншими напрямами, зокрема, визначення рівня соціальної адаптації, взаємовідносин із однолітками, дорослими.
Повторна комплексна оцінка фахівцями інклюзивно-ресурсного центру проводиться у разі:
-
переходу дитини з особливими освітніми потребами з дитячого садка до школи;
-
переходу дитини зі спеціального закладу освіти до інклюзивної форми навчання;
-
рекомендації команди психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами щодо наявності успіхів або труднощів у засвоєнні дитиною освітньої програми.
Психолого-педагогічні послуги – це групові та індивідуальні заняття, направлені на розвиток дитини з особливими освітніми потребами.
Корекційно-розвиткові послуги – це групові та індивідуальні заняття, що спрямовані на корекцію порушень шляхом розвитку особистості дитини з особливими освітніми потребами, її пізнавальної діяльності, емоційно-вольової сфери та мовлення.
Психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги спрямовані на:
-
соціалізацію дітей з особливими освітніми потребами, розвиток їхньої самостійності та відповідних компетенцій;
-
розвиток навичок саморегуляції та саморозвитку дітей з урахуванням наявних знань, умінь і навичок комунікативної діяльності, становлення особистості.