«НЕБЕЗПЕЧНІ ҐЕНДЕРНІ СТЕРЕОТИПИ: ШКОЛА РІВНИХ МОЖЛИВОСТЕЙ»
Сучасні особистісно-орієнтовані позиції психології та педагогіки щодо ставлення особистості не можуть вважатися досконалими та ефективними, якщо в них не враховано специфіку статі. У старшому дошкільному віці триває розвиток тієї ланки самосвідомості, яка характеризує дитину як хлопчика чи дівчинку. Це можна спостерігати в щоденному вільному спілкуванні дітей, не започаткованому та неконтрольованому дорослими, де вони реалізують відповідний спосіб поведінки, особливо, коли оточення різностатеве. У подальшому освітньому процесі відбувається й відповідна гендерна соціалізація особистості підростаючого покоління.
ХФКС у своїй діяльності керується нормами міжнародного права та законодавством України у сфері забезпечення гендерної рівності та протидії дискримінації. Важливим напрямом роботи педагогічних працівників коледжу є робота з питань врахування особливостей протилежних статей, входження дитини в систему культурних норм поведінки та взаємин між статями. Діти активно черпають інформацію з навколишнього оточення про те, що їх цікавить. Сучасний школяр статево соціалізується, отримуючи відповідні знання з потоку загальної інформації. Численні дослідники дотримуються думки, що ставлення до себе, до особи власної та протилежної статі у дитини складається не в результаті якогось курсу навчання, а внаслідок засвоєння основних життєвих принципів під впливом та за сприяння дорослих.
Так, вихователем Трач Л.В. для вихованців коледжу був проведений виховний захід – урок гендерної рівності «Ми народилися рівними …». Метою заходу було: профілактика ґендерно обумовленого насильства; виховання гендерної культури та гендерної рівності в системі освіти; сприяння самопізнанню, самореалізації, самоствердженню самовдосконаленню особистості учнів; розвиток у вихованців навичок відповідальної і водночас безпечної поведінки, умінь адекватного прийняття рішень у різноманітних, у т. ч. складних життєвих ситуаціях; сприяння формуванню громадянської позиції особистості; збагачення інтелектуального, творчого потенціалу вихованців; розвиток здібностей, талантів в інтересах самої особистості й суспільства.
Урок проходив у формі конкурсних змагань між командами дівчат та хлопців. Громада обговорювала як відрізнялося суспільне становище жінки і чоловіка у різні історичні епохи, зʼясовували, як закріплюється положення про міжстатеву рівність в сучасному українському законодавстві та дійшли висновку щодо чіткої позиції поваги до прав людини, незалежно від расової, національної чи статевої приналежності. А спільний солодкий подарунок – каравай – яскраво завершив програму.
Викладацький склад коледжу при формуванні своєї професійної педагогічної стратегії особливо враховує психофізіологічні особливості хлопців і дівчат, а саме (реалізує через):
- надання змістових завдань з урахуванням статі дитини;
- врахування особистого простору дитини в організації навчальної діяльності;
- врахування способів сприйняття інформації;
- ініціювання спілкування з представниками протилежної статі задля розгортання сюжетно-рольової гри, об’єднання зусиль у колективній праці.
Проведення уроків гендерної рівності в інтерактивній формі є ефективним засобом подолання гендерних стереотипів, а також формування й утвердження гендерної культури.