КОНФЛІКТИ: ПРОФІЛАКТИКА, УРЕГУЛЮВАННЯ І РОЗВʼЯЗУВАННЯ
Під час розв’язання суперечливих педагогічних ситуацій дії учителів часто обумовлюються їхніми особистими хвилюваннями та ставленнями. З’являється прагнення вийти переможцем у протистоянні з вихованцем. Чи можливо уникнути конфліктів? Чи бувають переможці в конфліктах? Як їх розв’язати?
Саме вчитель несе професійну відповідальність за педагогічно коректне розв’язання конфліктних ситуацій, адже заклад освіти, в якому навчається дитина, – це модель суспільства, де учнівська молодь засвоює соціальні норми та відносини між людьми.
Шляхи подолання конфлікту, що дадуть змогу не доводити його до відкритої конфронтації і вийти з конфліктної ситуації з найменшими втратами, можуть бути наступними:
● відокремте людей від проблем;
● зосередьтеся на інтересах сторін, а не на позиціях;
● шукайте взаємовигідні варіанти;
● наполягайте на застосуванні обʼєктивних критеріїв;
● чітко усвідомте необхідність і можливість неконфліктного вирішення;
● зведіть до мінімуму свої власні негативні емоції щодо конфлікту;
● неупереджено оцініть, через що насправді виник конфлікт;
● продумайте кілька варіантів вирішення основної суперечності;
● виберіть критерій справедливості певного рішення;
● знизьте негативні емоції опонента стосовно вас;
● проведіть відкриту розмову.