Тренінг «Хейт у школі – як протистояти словесному насильству» (szkolenie dotyczące zjawiska hejtu w szkole «Hejt w szkole – jak przeciwdziałać przemocy werbalnej»)
Всі ми в якийсь момент свого життя стикалися з критикою. Вона – одна із тих речей, що переслідує нас ще з дитинства. Критика буває різною: конструктивною, тобто такою, що має мету виправити щось або ж такою, що ніяк не допомагає. Іноді це навіть не критика, а хейт. Хейтять зазвичай без жодних вагомих підстав, просто намагаючись самоствердитися, відчути себе важливими.
У критики є певні характеристики, за якими її впізнають:
-
по-перше, вона має бути корисна і актуальна. Так, з критики можна дістати багато корисного, адже це ніби подивитися на ситуацію з іншого боку;
-
по-друге, критика має дбати про інтереси.
Для того, аби навчитися справлятися з критикою, варто розуміти наступне: чому критикують, чи це справді критика, а не хейт, чи дає вона зворотний звʼязок, коли хочуть допомогти, запропонувавши варіант вирішення конкретної проблема, як відрізнити критику від хейту чи самоствердження та правильно реагувати.
Серйозною проблемою критика та хейт є у закладі освіти, бо вони можуть провокувати наступні насильство та булінг (цькування).
Так, з метою здобуття європейського досвіду з питань формування безпечного освітнього середовища, протидії усім видам насильства у закладі освіти заступниця директора з виховної роботи Наталія МОШЕНСЬКА взяла участь у тренінгу «Хейт у школі – як протистояти словесному насильству» (szkolenie dotyczące zjawiska hejtu w szkole «Hejt w szkole – jak przeciwdziałać przemocy werbalnej»), організованому на Educado (https://educado.pl) – польській платформі онлайн-навчання для професіоналів, що очолюється фаховими експертами, практиками та інструкторами у галузі.
Експертом-спікером заходу виступила Малгожата Фліс (Małgorzata Flis, dyrektorka Szkoły Podstawowej im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Manasterzu, nauczycielka historii, doradca zawodowy, trenerka, coach i tutor.) – директор основної школи ім. Кардинала Стефана Вишинського у Манастежу, вчителька історії, кар’єрний радник, тренер, коуч і наставник у сфері менеджменту освіти, менеджменту професійного розвитку, лідерства для навчання та індивідуального розвитку.
Тренінг піднімає тему ненависті, яка є величезною проблемою в публічному просторі. Наслідки ненависті для дітей і шкільної молоді можуть бути дуже серйозними. Тому варто говорити про це так, щоб з раннього дитинства розвивати соціальну емпатію, ставлення поваги та співчуття до інших. А для того, щоб діяти ефективно, потрібно добре знати саме явище та його умови. Необхідно враховувати роль дорослих (вчителів, батьків, оточення) у зміцненні дитини та формуванні у неї почуття подолання складних ситуацій з боку однолітків.
Під час тренінгу було розглянуто широке коло питань, серед яких:
-
що таке хейт у школі;
-
специфіка феномену хейту та його детермінанти;
-
хейт у класі – як його розпізнати та як діяти;
-
яка різниця між хейтом та критикою;
-
кібербулінг – статистика явища;
-
причини хейта серед однолітків в Інтернеті та у повсякденному житті;
-
як захистити дитину від хейта;
-
які можуть бути наслідки хейта;
-
що має робити вчитель у разі хейта, які дії має вжити вихователь;
-
як боротися з кібербулінгом, способів подолання;
-
роль батьків як важливого чинника кібербезпеки;
-
до кого звертатися у ситуаціях насильства, що може зробити батьківська рада, загальні процедури у школі та багато ін..