Про схвалення Стратегії впровадження гендерної рівності у сфері освіти до 2030 року та затвердження операційного плану заходів на 2022 -2024 роки з її реалізації (розпорядження КМУ від 20.12.2022 №1163-р, м. Київ)
Стратегія впровадження гендерної рівності у сфері освіти до 2030 року визначає базові принципи, цільові групи, стратегічні цілі та завдання щодо реалізації державної політики щодо забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків у сфері освіти.
Реалізація Стратегії спрямована насамперед на такі цільові групи: здобувачки і здобувачі освіти – вихованки/вихованці, учениці/учні, студентки/студенти, курсантки/курсанти, слухачки/слухачі, стажистки/стажисти, аспірантки/аспіранти (адʼюнктки/ад’юнкти) та інші особи, які здобувають освіту за будь-яким видом та формою її здобуття; управлінський, педагогічний та науково-педагогічний персонал у сфері освіти, який забезпечує ефективність та якість її функціонування, від чиїх уявлень, поглядів, ідеалів, оцінок та переконань значною мірою залежить світогляд майбутніх поколінь; батьки та законні представники здобувачок і здобувачів освіти, які здійснюють виховання дітей та молоді, формують їх уявлення про світ та є взірцем поведінки; персонал органів управління освітою, який приймає управлінські та кадрові рішення, визначає умови для роботи закладів освіти, зокрема реалізує державну політику щодо забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків у сфері освіти.
Інтеграція до європейського співтовариства потребує істотної перебудови усіх соціальних інституцій та процесів на нових, демократичних принципах, вільних від будь-якої форми дискримінації, зокрема за ознакою статі. Такою є політика держав – членів Європейського Союзу, які проголосили одним з основних засобів демократизації суспільства політику гендерного мейнстримінгу (gender mainstreaming policy) як системну стратегію створення рівних можливостей для жінок і чоловіків, подолання асиметрії забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків та дискримінації за ознакою статі в усіх сферах життєдіяльності суспільства. Саме тому у контексті європейського спрямування розвитку українського суспільства особливої значущості набуває впровадження у сфері освіти принципів забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків.
Світовим товариством проблема забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків у сфері освіти розглядається у контексті прав людини. Міжнародні організації визнають вирішальне значення освіти для розвитку особистості, суспільства, держави.
В Україні реалізація державної політики та провадження просвітницької діяльності щодо забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків здійснюються відповідно до Закону України «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків» і спрямовані на:
-
утвердження гендерної рівності;
-
недопущення дискримінації за ознакою статі;
-
застосування позитивних дій;
-
запобігання та протидію насильству за ознакою статі, у т.ч. всім проявам насильства стосовно жінок;
-
забезпечення рівної участі жінок і чоловіків у прийнятті суспільно важливих рішень;
-
забезпечення рівних можливостей жінок і чоловіків щодо поєднання професійних та сімейних обов’язків;
-
підтримку сім’ї, формування відповідального материнства і батьківства;
-
виховання і пропаганду серед населення України культури гендерної рівності, поширення просвітницької діяльності у сфері освіти;
-
захист суспільства від інформації, спрямованої на дискримінацію за ознакою статі.
Згідно з розпорядженням КМУ від 16.12.2020 №1578 «Про затвердження плану заходів з реалізації зобов’язань Уряду України, взятих в рамках міжнародної ініціативи «Партнерство Біарріц» з утвердження гендерної рівності» Україна взяла на себе такі зобов’язання:
-
розвиток інклюзивного та гендерно чутливого публічного простору, дружнього до сімей з дітьми та маломобільних груп населення;
-
забезпечення наскрізності принципів гендерної рівності в освіті;
-
протидія домашньому та гендерно обумовленому насильству;
-
зменшення розриву в оплаті праці жінок і чоловіків;
-
удосконалення законодавства у сфері соціальних відпусток, пов’язаних із народженням дитини та доглядом за нею.
Ухвалені документи створили нормативне підґрунтя для розв’язання проблем нерівності та дискримінації за ознакою статі в українському суспільстві.
Розпорядження КМУ від 20.12.2022 №1163-р