«ОСВІТА ЯК ФАБРИКА СМИСЛІВ: ВІД СТАТЕВО-РОЛЬОВОГО ПІДХОДУ ДО ҐЕНДЕРНО-ЧУТЛИВИХ ЗМІН»
На сучасному етапі розвитку суспільства актуальність ґендерних проблем підтверджується діяльністю чисельних дослідницьких і навчальних інститутів, спеціалізованих агенцій та громадських об’єднань, упровадженням численних міжнародних наукових програм і проведенням конференцій, що відіграють значну роль у створенні освітньої та дослідницької гендерної інфраструктури в державі й у всьому світі.
Упровадження ґендерного підходу в різноманітні галузі суспільного життя сприяє формуванню ґендерної культури, що становить сукупність соціальних цінностей у сферах буття та відповідних їм потреб, інтересів і форм діяльності, зумовлених суспільним устроєм та пов’язаними з ним інституціями. Ґендерна культура, незалежно від статі, на основі взаємопідтримки й взаємоповаги забезпечує умови вільного вибору соціальних статусів і ролей, рівності прав, розвитку особистості та ін..
Галузь освіти має забезпечити розуміння ментальних характеристик, формування культури спілкування, набуття етнопсихологічної компетентності й ґендерної ідентичності у тих, хто навчається. Проблема ґендерної освіти та виховання сучасної молоді надзвичайно важлива й актуальна у зв’язку з вибором демократичного шляху розвитку українського суспільства та побудови ґендерно паритетного соціуму.
Важливим етапом формування ґендерної культури особистості є юнацький вік, коли формується світогляд, уявлення про особисте призначення й сенс життя. І саме освіта – це інститут формування ґендерної культури.
Так, вихователем Айдембековою О.М. для вихованців коледжу був проведений виховний захід – година спілкування «Ґендерна роль у ЗМІ». Під час заходу учні разом з педагогом жваво обговорювали питання формування ґендерної толерантності як місії освіти сучасності, боротьби з ґендерними стереотипами та сексизмом у ЗМІ, принципи репортажу з урахуванням ґендерних аспектів тощо. Ключовими в контексті заходу були поняття: «ґендер», «ґендерна рівність», «ґендерна рівноправність», «ґендерна поведінка».
Процес впровадження ґендерного підходу стає більш сталим та невідворотним. Просвітницька робота, яка проводиться у ХФКС, дає для цього добре підґрунтя, адже ґендерне виховання – нагальна потреба учасників освітнього простору сучасності.