ОБЕРЕЖНО – КІБЕРБУЛІНГ: ЩО ВАЖЛИВО ЗНАТИ ТА РОЗУМІТИ БАТЬКАМ ПІДЛІТКІВ
Не секрет, що Internet вже давно став невідʼємною частиною нашого життя. Соціальні мережі, оnline-навчання, Internet-магазини та багато іншого використовуємо ми самі та наші діти щодня. Internet може бути корисним помічником, який допоможе заощадити час, мінімізувати контакти під час пандемії COVID-19 та реалізувати будь-які плани не виходячи з дому. Але він також може створити ряд проблем, серед яких досить поширеною є проблема кібербулінгу.
Поради дорослим, які хочуть допомогти своїм дітям зробити Internet безпечним і корисним помічником, нескладні. По-перше, будьте уважними до самої дитини, до її інтересів та віртуальних практик, а у разі виявлення – своєчасно реагуйте на проблему. Уважно вислуховуйте дитину щодо її вражень і дій у віртуальному середовищі. Знайомтеся з сайтами і тими кібертехнологіями, які використовує дитина. Відслідковуйте «оnline-репутацію» дитини, для чого час від часу здійснюйте пошук, наприклад в Google, за її ім’ям). Доречним буде впровадження сімейних традицій обговорення підсумків дня чи тижня, залучення дитини до обговорення новин та проблем, у т.ч. й тих, які виникають у віртуальній частині соціального світу.
Як можна зрозуміти, що дитину булять в Internet? Про це може свідчити, перш за все, настрій: дитина виглядає засмученою після оnline-комунікацій, може бути знервованою, різкою, пригніченою після перегляду повідомлень. Зміни відбуваються також і в характері спілкування: дитина віддаляється від спілкування з однолітками, уникає відвертих розмов з близькими. Разом з тим спостерігається погіршення академічної успішності та зниження рівня ініціативності.
Як же правильно дорослим реагувати на такі зміни? Задача-мінімум – емоційна підтримка дитини. Зберігайте спокій, налаштуйте дитину на впевненість, що проблему можна і потрібно подолати. Важливо: уникайте подвійного покарання, не впроваджуйте заборону на користування Internet чи компʼютером). Також необхідно за можливості зберегти свідчення події. Для цього корисно зробити копію повідомлень (допомогти дитині зробити це, якщо вона ще не знає як). Згодом обовʼязково проговоріть ситуацію з дитиною, уважно вислухайте її проаналізуйте. Використайте цей випадок для формування медіаграмотності дитини: повторіть найпростіші правила безпеки користування Internet (не спілкуватися з незнайомцями, не повідомляти їм своє ім’я, адресу, телефон, берегти в секреті паролі тощо), формуйте медіа-імунітет дитини.
Як можна організувати батьківський контроль за оnline-оточенням дитини вдома? Запровадьте чіткі правила користування Internet, які запобігатимуть небезпекам і роз’яснять дитині, в яких випадках і яка поведінка вважається нормальною і буде безпечною. Доречно буде розташувати комп’ютер у зоні спільного користування (вітальня, кухня тощо), де можна ненав’язливо спостерігати за реакціями дитини, коли вона перебуває в мережі. Обовʼязково необхідно контролювати час роботи дитини за комп’ютером (особливо критичним це є для молодших підлітків, у яких власна довільна поведінка і вольові процеси знаходяться на етапі формування).
П’ять корисних правил протидії кібербулінгу, з якими потрібно познайомити дітей:
✔ не поспішай, не виплескуй свій негатив у кіберпростір, не помножуй його, заспокойся і з’ясуй непорозуміння при зустрічі;
✔ будуй свою репутацію: Internet фіксує історію, яка складається з публічних дій учасників і визначає його оnline-репутацію – накопичений образ особистості в очах інших учасників;
✔ поважай факти (дитині можна порадити зберегти чи роздрукувати сторінку самостійно, щоб порадитися з батьками в зручний час);
✔ ігноруй з розумом: найефективніша боротьба з тролінгом – ігнорування (але погрози, які можуть становити загрозу життю та здоровʼю, ігнорувати неможна – про це дитина також повинна обовʼязково знати);
✔ блокуй кривдника: дитину необхідно навчати, що в мережі є можливість заблокувати отримання повідомлень з певних адрес, а якщо образлива інформація розміщена на сайті, то варто зробити запит адміністратору щодо видалення цієї інформації.